Diëtistenpraktijk De Linge

uw leven in beweging

Visie

Gezonde voeding

Het klinkt gemakkelijk: 'Om u fit en gezond te voelen, moet u gezond eten en leven.'
Het is ook niet zo moeilijk. Wilt u weten hoe?

Een volwaardige voeding levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat u voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Een volwaardige voeding vormt samen met voldoende beweging de basis voor een gezond gewicht en lichaam. Hierdoor heeft u een kleinere kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker.

VoedingDe 'Schijf van Vijf' van 'het Voedingscentrum' is een hulpmiddel dat in één oogopslag laat zien hoe u gezond kunt eten. De vijf vakken geven de producten weer die u nodig heeft om uw lichaam gezond te houden. Misschien denkt u dat het alleen maar zin heeft om naar een diëtist te gaan als u wilt afvallen of als u ziek bent. Dat is onjuist. Vragen over wat u wel en niet kunt eten, wat gezond is en hoe u voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, komen immers ook op andere momenten in uw leven. Misschien wilt u weten of uw kinderen wel goed eten. Ook zou het kunnen dat u wilt weten of u wel alles kunt eten als u borstvoeding geeft en of er ook voedingsadviezen gelden bij sporters. En hoe zit het met de voeding als u ouder wordt?

De diëtisten van diëtistenpraktijk De Linge kunnen u hierbij coachen. Wat kunt u eten? Hoe kunt u maaltijden bereiden? Waar kunt u op letten in de winkel? De diëtist gaat bij het beantwoorden van uw vragen uit van uw leven, uw gewoonten en uw doelen. 'Gezond en fit op uw manier!'

Beweging

Voldoende beweging vergroot de kans op een stabiel gewicht en verkleint de kans op chronische ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert vanuit onderzoek om voor uw gezondheid een half uur per dag te bewegen. Dit dient op zo'n manier te gebeuren dat u er een matige tot redelijke inspanning voor moet leveren. Onderzoek leert tevens dat u zich geen half uur achter elkaar hoeft in te spannen; driemaal tien minuten of tweemaal één kwartier is ook goed.

Wie naast deze dagelijkse lichaamsbeweging ook nog aan sport doet, mag al snel rekenen op een aantal grote winstpunten:

  • u houdt uw lichaam en geest langer gezond;
  • uw spieren en botten worden sterker;
  • op den duur gaat u uzelf fijner voelen en er zijn zelfs aanwijzingen dat sporten depressies helpt voorkomen;
  • u verbetert uw conditie;
  • als u meer sport, raakt u minder snel buiten adem;
  • u houdt uw gewicht onder controle;
  • sporten helpt u om op gewicht te blijven, maar kan u ook ondersteunen tijdens het afvallen.

Voor de één is 'een matige tot redelijk inspanning' wat anders dan voor de ander. Het gaat er om dat hart en bloedvaten dagelijks even goed aan het werk worden gezet. Fietst u nooit, dan kan dat bij een snelheid van 15 km per uur al het geval zijn. Fietst u vaker, dan zal u daarvoor wellicht een snelheid van 20 km per uur moeten maken.

Een matige tot redelijk inspanning, houdt voor iedereen iets anders in. U zit goed als:

  • u er behoorlijk voor moet ademhalen;
  • uw hart er sneller van gaat kloppen.

BewegingU hoeft niet morgen al een half uur te gaan bewegen. U kunt met een paar minuten beginnen en dan iedere dag die daarop volgt wat langer, net zolang totdat u uiteindelijk een half uur hebt bereikt. U hoeft er geen dingen voor te doen die u nog nooit hebt gedaan. Het is ook niet per se nodig om er extra tijd voor vrij te maken. Veel nuttige manieren van bewegen passen gewoon in uw dagelijkse routine: de trap in plaats van de lift, een boodschap op de fiets of lopen in plaats van met de auto.

Wat de één leuk vindt, ziet de ander niet zo zitten. Zo is het ook met bewegen. Kies iets wat bij u past, want anders is de kans groot dat het bij goede voornemens blijft òf dat u na een paar keer afhaakt.

Gedrag

Leefstijl is gedrag. U kiest om wel of niet te roken, om wel of niet lichamelijk actief te zijn, om meer of minder te eten. Gezond zijn hangt voor een groot deel af van uw leefstijl. U hoeft niet te wachten op een hartinfarct om uw leefstijl te veranderen. Het veranderen van de leefstijl is gedragsverandering. En gedragsverandering is lastig.

Bij diëtistenpraktijk De Linge wordt veel aandacht besteed aan het gedrag en gedragsverandering. Daarbij kijken wij niet alleen naar het eet- en beweeggedrag maar ook naar gedrag dat van invloed is op het eetgedrag. Mensen eten niet alleen om de noodzakelijke energie en nutriënten binnen te krijgen, maar ook omdat het eten lekker is, door stress of verveling of juist om iets te vieren. Al deze gedragingen worden ook weer beïnvloed door genetische aanleg, persoonlijkheidskenmerken en de omgeving waarin mensen leven.

GedragHet veranderen van de leefstijl begint met een goede en gedegen motivatie. Pas wanneer uw motivatie op peil is heeft u voldoende wilskracht om daadwerkelijk anders te gaan eten en bewegen. U gaat aan de slag om het eet- en beweegpatroon te veranderen. Voordat u iets kunt veranderen, moet u eerst weten hoe uw eet- en beweeggedrag er uit ziet. Uw eetgedrag is een combinatie van hoeveel, wanneer en waar u eet en de keuzes die u maakt. Waar u eet en wat u doet tijdens het eten vormen een onderdeel van uw eetgedrag. Eet u vaak op een bepaalde plek of bent u gewend iets te doen tijdens het eten, dan kunt u die plek of die activiteit gaan verbinden met eten. U kunt dan automatisch trek krijgen in eten wanneer u in die situatie bent. Eet u bijvoorbeeld altijd achter de computer? Dan hoeft u daar maar te gaan zitten en u krijgt al zin in eten.
Naast de eetplek is het belangrijk te kijken naar hoe u eet. Eet u rustig en neemt u de tijd? Heeft u aandacht voor de maaltijd en de signalen van uw lichaam? Als u dit niet doet, heeft dat gevolgen voor uw gevoel van verzadiging en de hoeveelheid die u eet.

Eetgedrag wordt door heel veel factoren beïnvloed. Het is goed te weten welke factoren dit zijn en hoe u hiermee om kunt gaan. U krijgt meer inzicht in uw eetgedrag en dit kunt u vervolgens wat aanpassen en/of veranderen. Het is belangrijk u bewust te maken van wat voor soort 'eter' u nu eigenlijk bent.

Emotionele eter

Uw eetgedrag wordt beïnvloed door emoties en uw gemoedstoestand. Bijv.: ‘Ik eet soms iets uit verveling, omdat ik niets te doen heb’.

Wanneer duidelijk is hoe uw eetgedrag er uit ziet en welke type eter u bent, kunt u uw eetgedrag gaan veranderen. U kunt bijvoorbeeld gaan oefenen in rustig eten. Of als u een emotionele eter bent, kunt u leren om anders met uw emoties om te gaan.

Het is niet de bedoeling dat u door anders te gaan leven het leven minder aantrekkelijk wordt. Gezondheid is heel mooi, maar plezierig leven is ook belangrijk. De nadruk ligt dan ook niet op afzien en honger lijden, maar eerder op een andere en gezonde manier van eten. Het gaat immers om een langdurige gedragsverandering. Dit betekent dat de verandering haalbaar moet zijn en dat u ze kunt volhouden. Dan kan gezond en lekker goed samengaan.